Inneffektiva möten är förlust i tid och pengar och försök ha i grundregel att undvika möten. Tänk igenom om mötet verkligen är nödvändig eller går att lösas via mail eller telefon.
Så skapar du effektiva möten med videokonferens
- Att arrangera webbmöte kan vara ett sätt att skapa effektiva möten och dessutom sparar man restid, pengar och miljön.Värdesätt tiden och kolla om verkligen alla behöver vara med på mötet.
När du planerar till ett möte så tänk på hur vill du utforma mötet så du kan spara tid och pengar samt energi.
Utforma mötet i följande punkter och tänk inför mötet
1-Anslaget: vad vill jag väcka intresse kring? Alltså viket är huvudbudskapet.
2-Höjdpunkten: Det som ger luft och mening åt mötet.
3-Avslutningen: Det som viktig och ska finnas kvar hos deltagarna när de går hem.
- Spara energi och trötthet:
- Spara tid och satsa på webbmöten: Man kan dela skärmen när det gäller webbmöte så att alla andra kan se de dokument eller program som man visar, man kan se varandra och bidrar till gemenskap.
- Tänk på miljön: Genom att hålla mötena med videokonferens så bidrar du till minskning av gas utsläppet i luften så tänk på om att alla sparar åkandet hit och dit.
- Spara pengar: tänk det är bara själva teknik utrustningen som tar pengar och det handlar om bara en liten del av ekonomin alltså man släppar betala pengar för transport och mat, dryck mm.
Kanske finns en liten nackdel med videokonferens som framkommer ibland och det är att man missförstår varann eller vet inte exakt detaljerna för det saknas gestalter och kroppsspråken vid mötet, men man kan maila varann och förklara efteråt.
Vi hade ett möte för några år sedan på en annan stad utanför Örebro och det var omöjligt att alla personal skulle åka dit för det handlade om tid, ekonomi och själva bemanningen på plats, då körde vi mötet via videokonferens med webbkamera.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar