Medeltiden
Smärtan kan vara både fysisk eller psykisk. Människor straffades genom tortyr för att deras synder skulle sonas eller man straffade sig själv för det ansågs vara en väg till förlåtelse.
På medeltiden var synden förknippad med kroppen och köttet och man trodde man kunde befria sig själv genom att förneka kroppen.
1-Hur språket utvecklades:
Texterna på latin från antiken ger en god inblick i hur
ett språk kan förändras. Under medeltiden lärde
köpmännen sig räkna och att föra räkenskaper, barnen i adelsfamiljerna fick
lära sig läsa hemma. Men det var Kyrkans tjänare som präster, munkar och
biskopar som var den tidens lärda män.
För
språkutvecklingen var kyrkans roll oumbärlig, det skrivna ordet spreds och det
var religiösa institutioner, kyrkor, kloster och moskéer, som stod för den
vetenskapliga utvecklingen och bildningen.
Kyrkan i väst blev
en av de få kvarvarande institutionerna från Romarriket. De bevarade mycket
kunskap och höll väst samman, det var under kyrkans skydd som katedralskolor
och universitet (Bologna, Oxford, Cambridge, Paris, Uppsala etc) växte fram
under högmedeltiden.
Under hela
medeltiden fortsatte latinet att vara det viktigaste skriftspråket inte bara i
de romanska länderna utan också i germanska länder som Tyskland och England,
och så småningom också i andra europeiska länder. Man översatte en mängd
grekiska och arabiska verk till latin.
I varje kloster
fanns ett skrivrum, kallat skriptoriet. I städerna hade man ibland processioner
och mysteriespel med berättelser ur bibeln, som den om Noaks ark.
De medeltida
bönderna som ville studera fick välja den kyrkliga banan. Den kyrkliga liturgin
och en del legender översattes senare till folkspråk så att även de som inte
var kunniga i latin kunde få läsa böcker.
Utvecklingen av språket tog fart när tryckta
böcker kom ut vid mitten av 1400-talet då den tyska mannen Johann Gutenberg
revolutionerade boktryckarkonsten. Det var en kinesisk uppfinning från början
och hade då varit en självklarhet i Kina under många hundra år. De tryckta
skrifterna bidrog också till att latinets ställning försvagades då man började
ge ut böcker på de olika folkspråken.
Folk roade sig genom att lyssna på berättelser
om krig, korståg och kärlekspar.
Man kan dela upp det
skrivna i olika kategorier t ex:
·
Sagor eller
berättelser: den mest kända och omfattande berättelsen är den Isländska sagan.
·
Diktkonst som bl a
inspirerades av den arabiska poesin.
·
Berättelser i större
verk där författare ingående presenterar miljön som ger en grund för själva
innehållet, t ex. Boccaccios novellsamling Decamerone.
·
Retorik
Jag anser att
retoriken varit mycket viktig för språkutvecklingen under både antiken och
medeltiden. Retoriken hade ett stort inflytande på folk, bara med
retorikens hjälp kunde annan kunskap kommuniceras och därmed få värde i samhället.
2-Berättarstruktur i
sagor
Sagor berättar om märkliga händelser, ibland baserade på
verkligheten t ex. de isländska sagorna, som handlar om konflikter mellan
släkter och familjer, eller påhittade, som dem om troll, riddare och hjältar.
Kampen mellan ont och gott är
något som vi känner igen i alla tiders sagor t ex. om vi jämför Njals saga med
Ronja Rövardotter.
Sagor är uppbyggda av olika
grundstrukturer som är återkommande i alla generationer:
·
Miljöbeskrivningar: visar oss
vilka miljöer karaktärerna befinner sig i.
·
Huvudpersonerna och deras
omgivning, det kan vara hjältar, offer, familjer, barn mm, samt deras
reaktioner inför olika saker som drabbar dem.
·
Olika föremål och symboler samt
deras funktioner, t ex. magiska föremål.
·
En uppgift som ska lösas,
enklare eller svårare utmaningar.
·
Sagan har ett budskap och vill
förmedla någonting.
·
En mentor som uppmanar
huvudkaraktären att genomföra ett uppdrag.
·
Kampen mellan två motsatser där
en av karaktärerna bestämmer sig för att göra motstånd.
3-Decamerone:
Boccaccio tar upp människors liv i glädje,
sorg, kris, sjukdom och relationer mm… hur kan allt förändras på några få
minuter och att driften att överleva är det som blir starkast hos individen.
Han berättar om hur människors beteende ändras
under krissituationer som t ex när pesten härjade, man tänkte bara på att rädda
sig själv. Religionen och otillräckligt med kunskap kunde inte skydda folk från
pesten.
Det handlar mycket
om kroppens begär och lust. Han skriver om nöjen, beteenden, död, lycka,
olycka, att den osynliga själen och den synliga kroppen hör samman. Vi har våra
kroppar att använda som redskap.
I den första
novellen möter vi en munk och en abbot som inte kan behärska sina köttliga
begär, utan söker sig till en ung vacker flicka. Om denna synd tiger de för att
undgå straff.
Kroppen styrs av
hjärnan och hjärtat, eller kanske tvärtom, det är kroppens drifter som leder
både hjärna och hjärta.
Boccaccio skriver om kroppen, dess njutning
och smärta, det är genom kroppen vi upplever omvärlden.
Smärtan kan vara både fysisk eller psykisk. Människor straffades genom tortyr för att deras synder skulle sonas eller man straffade sig själv för det ansågs vara en väg till förlåtelse.
På medeltiden var synden förknippad med kroppen och köttet och man trodde man kunde befria sig själv genom att förneka kroppen.
Man svälte kroppen, flagellanterna späkte den
med piskor, många gick långa pilgrimsvandringar för att upprätta sig från
synden. Man kunde inte stå emot frestelser som kroppen utsattes för, njutningen
orsakade synd och problem för människan. Så när kroppen njuter så lider anden
och själen efteråt. Vilket innebär att kärlek var farligt på något sätt.
Kroppen står för njutning, plåga, död mm, medan anden och själen är rena.
4-Egna-berättelser
till Bild:
Bild s.32:
– Det började med ett litet gräl nedanför
hölasset och slutade med kaos, men det är inte lätt att veta vem som började
först eller anledningen till bråket. Kanske handlar det om orättvisorna i
världen, bara några få kan ta del av överflödet.
Nedanför hölasset står vansinniga människor och
ropar ”Vi vill nå dit upp och ha det lika bra som dem däruppe”. I samma stund
kommer Lasse som håller i sin käpp och passerar torget med sitt barnbarn. Det
blir svårt att bara gå förbi utan att fastna och glo på kaoset runt dem. Barnbarnet
ställer massor av frågar som blir svåra att komma undan och inte besvara, barnet
vill ha en förklaring till allt som pågår.
”Mitt lilla hjärta” säger farfar. ”Du kommer
att förstå bättre när du blir äldre, men jag är uppväxt i det här samhället.
Livet här är så orättvist, det är bara några få som får njuta av det och sådant
skapar mycket problem.
Vad gör påven här? frågar barnet, ”Jag tror
att han har ett budskap att förmedla till folket och försöker lugna ner dem. Kanske
vill han bara få ordning på kaoset, kanske vill han berätta om människornas
synder och vilka bestraffningar de får i helvetet, men det verkar inte som om
någon bryr sig”. Barnet frågar sin
farfar om varför de är arga och aggressiva, efter en kort stund svarar Lasse; ”Så
länge orättvisa och svält finns i världen så kommer folk att reagera och protestera
och vilja ändra på sina liv. ”Du suckar och ser bekymrad ut farfar” säger
barnet, ”Nej lilla hjärtat, jag bara hoppas att allt det där går över snart”.
”Kanske ser Jesus oss däruppe bland molnen och
håller sina händer i över allt kaos” tänker Lasse för sig själv.
Bild s.54-55
Vid middagsbordet sitter en mängd inbjudna
gäster som har höga positioner, med en fin utsikt som ökar aptiten. Det ser ut som
att man ätit färdigt, det är få smulor och matbitar som faller ner från borden,
så kanske man har kommit till sista rätten.
Först dyker en ung naken kvinna upp som är jagad
av hundar och en ryttare. Kvinnan finner stort obehag när hon ser gästerna.
Alla blir förvånade och undrar vad det kan vara. Kvinnan ligger på marken och ber om hjälp, då
kommer en av männen fram som satt bland gästerna. Han visar sin sympati för
henne och säger till henne: ”Kan du berätta vad det är
för hemskt ni har gjort?” Kvinnan stiger upp och säger att hon inte kan uppfylla
ryttarens krav om att bli hans älskarinna, hon ber mannen om hjälp.
När ryttaren berättar om sin olyckliga kärlek
och sitt misslyckande med att vinna hennes hjärta, känner några av gästerna sympati
och medkänsla för båda, även för ryttaren som är kär i kvinnan och vill ha
henne som sin hustru. Ryttaren lovar att göra allt för att kvinnan skall bli
lycklig och bli den varma och sköna famn hon kommer att behöva. Gästerna
blandar sig i diskussionen och styr allt till rätta så att ryttaren och kvinnan
plötsligt förstår sina känslor för varandra. Nästa gästabud blir de ungas
bröllop…
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar